Les Musiciens De Saint-Julien (FR)

Ansamblul Les Musiciens de Saint-Julien și-a croit încă din 2006 un drum propriu în peisajul muzicii baroce, bazându-se pe surse scrise și nescrise, urmărind ars poetica flautistului și muzicologului fondator al formației François Lazarevitch. Numele formației provine din cel al societății „Confrérie de Saint-Julien”, înființată în anul 1321 la Paris, care a adunat laolaltă menestrelii orașului până în secolul al XVIII-lea.
Atracția membrilor formației către compozitorii și repertoriul tradițional s-a materializat în abordarea originală a coloritului sonor, a energiei eliberate de mișcările de dans, a sensibilității poetice și le-a îmbogățit primele proiecte. În scurt timp, modul lor specific de interpretare a ajuns să influențeze și să inspire mai multe ansambluri de muzică veche. Formația cercetează materiale muzicale ascunse în culegeri date uitării și le interpretează într-o manieră ancorată în tradiția populară, într-o abordare deopotrivă instinctivă și savantă, plină de virtuozitate. În interpretarea lor totul este original: eleganța și arcul liniilor melodice, flexibilitatea frazării, instrumentarul de muzică veche deosebit de luxuriant, în care flautele și cimpoaiele joacă un rol primordial, incandescenţa care pătrunde execuţia chiar și a celor mai cunoscute lucrări de Bach sau Vivaldi, naturalețea interpretării, în care maniera de abordare a materialului sonor pare deopotrivă familiară și inovatoare.
Formația este o prezență permanentă a scenelor muzicale franceze și internaționale. A efectuat mai multe turnee în Europa și America, având zece înregistrări la casa de discuri Alpha Classics.
Activitatea lor se bucură de sprijinul: Ministère de la Culture et de la Communication – DRAC de Normandie, Région Normandie. Sponsorul principal al formației este Caisse des Dépôts.

Drumul spre Kilkenny
Joi, 13 iulie, Cetatea Mikó, ora 19.00

Oro Mhor a Mhoirin (cântec) –
The Gorum (reel) – The Morning Star (reel) – The Country Girls Fortune (reel)

Thady Keenan (sf. sec. XVII): Lord Mayo (cântec)

Soggarth Shamus O’Finn (lamentațiune)

James Oswald (1710–1769) și Turlough O’Carolan (1670–1738) – variațiuni: When she cam ben, she bobbit (reel) – Kitty’s Wishes (reel)

Thomas Connellan (cca. 1650): Celia Connallon (cântec)

Turlough O’Carolan (1670–1738): Sir Arthur Shaen (air) – Colonel Irwin (reel) –
Clonmell Lassies (reel, manuscrisul Neal) – The scolding wife (reel, manuscrisul Neal)

Turlough O’Carolan (1670–1738): Sir Ulick Burk (cântec) – Edward Corcoran (planxty)
O’Neill’s riding (marș) – Barrack hill (slide) – Petrie n°94 (slide) – Irish Air

Do Chuirfinnse Féin Mo Leanbh a Chodladh (cântec de leagăn)

The Banks of Barrow (air)

Turlough O’Carolan (1670–1738): James Betagh (planxty) – Lady Wrixon (planxty)

King of the Blind (John și William Neal, 1724)

The Drummer (cântec)

John Peacock (1756–1817): Cuckold come out the Amery

William Connellan (sec. XVII): Molly Macalpin (cântec)

The High Road to Kilkenny (slip jig) –
Toss the Feathers (reel) – The Mill Stream (reel) – Money Musk (reel)

François Lazarevitch (Franța) – flaut oblic, flaut drept irlandez, cimpoaie scoțiene mici (conducător artistic)
Robert Getchell (Franța) – tenor
David Greenberg (Canada) – vioară
Bill Taylor (Scoția) – clàrsach – harpă irlandeză
Valentin Tournet (Franța) – viola da gamba
Eric Bellocq (Franța) – teorbă, orpharion

Muzica irlandeză este influențată în mod covârșitor de caracterul limbii, de dansurile și instrumentele specifice, de arta poetică și istoria buciumată a insulei. Toate acestea se regăsesc în programul feeric și reconfortant alcătuit de François Lazarevitch, pe baza unor texte și culegeri originale din secolele XVIII și XIX. Cuplete variate, cântece de leagăn, de peregrini, imnuri și melodii de dans narează despre dragoste, infidelitate, anotimpuri, ocupație străină și exil.
Ansamblul Les Musiciens de Saint-Julien face uz de frazarea și maniera de ornamentație barocă consacrată în literatura de specialitate, respingând totodată regulile de breaslă pietrificate. Folosindu-se de frumusețea și energia instrumentelor de epocă, precum și de posibilităţile artistice oferite de melanjul tradițiilor muzicale provenite din surse diferite, formația urmărește în mod conștient o manieră interpretativă contemporană. Acest tip de abordare o apropie de artiștii irlandezi de vază ai secolelor XVII și XVIII. Tenorul Robert Getchell, o prezență permanentă a scenelor lirice baroce, fiind pasionat și de muzica irlandeză, este un colaborator fidel al formației.
Spectacolul este realizat în parteneriat cu Centrul Cultural Irlandez din Paris.
Sponsorul programului: Spedidam.

Foto: Jean-Baptiste Milot

RomaniaEnglishHungary