Știri

Opt zile de neuitat la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Opt zile de neuitat la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Iată că Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a luat sfârșit, lăsând în urmă oameni cu suflete încărcate de muzică și locuri în care mai reverberează încă sunetele epocilor de demult. 8 zile, 12 spații, artiști din 8 ţări, 14 formaţii, 24 de concerte, expoziție și prezentare de carte, proiecție de film și degustare de vin, prezentare de instrumente și evenimente pentru copii au definit ediția din acest an a festivalului. Pasiunea a fost cea care le-a unit pe toate transformându-le într-o experiență unică, ce ne-a făcut să înțelegem, poate mai bine, spiritul culturii spaniole (tema din acest an a fost muzica veche spaniolă) și intensitatea muzicii vechi (motto-ul acestei ediții a fost Música apasionada/Muzica pasională).
Muzicieni de excepție veniți din mai multe colțuri ale țării și ale Europei au adus mai aproape de noi, prin instrumente caracteristice genului (lăuta, vihuela, chitara, harpa, viola da gamba etc.), muzica medievală, renascentistă sau barocă, cu tot cu poveștile acelor epoci, cu personajele lor fascinante, cu dramatismul, umorul și intrigile lor. Iar sunetele s-au făcut auzite în forma lor cea mai pură datorită lipsei de microfoane, ingineri de sunet sau echipament electronic.
Les Paladins (Franța), Barozda – care a pus bazele acestui festival –, Trionfale, Orchestra Barocă a Festivalului, Corul Festivalului, Codex (toate din România), Quoniam (Italia), Capella Esterházy (Ungaria), Il Cigno (Germania) s-au numărat printre ansamblurile de muzică veche care ne-au arătat cum sunau cântecele de la marile curți europene, cât de profunde erau cântecele religioase sau cât de familiare ne sunt astăzi cântecele ce descriu scenele de viață cotidiană din acele epoci.
15_19,00 Szocs Lehel_027

Printre cele mai îndrăgite evenimente au fost concertul ansamblului Barozda, care a interpretat minunatele cântece dedicate Fecioarei Maria, din culegerile „Cantigas de Santa Maria” (sec. XIII) și „LlibreVermell de Montserrat” (sec. XIV); celebrul oratoriu „Patimile după Matei”, de J. S. Bach, interpretat de Orchestra Barocă a Festivalului (care a adunat în total 2500 de spectatori la Bucuresti, la Miercurea Ciuc și la Brașov); „Ziua renascentistă a copiilor ”, unde atât cei mici, cât și cei mari au fost provocați să încerce activități și jocuri caracteristice epocii renascentiste.
Pentru cei care au vrut să trăiască magia muzicii cântând ei înșiși sau dansând, Universitatea de Vară de Muzică Veche (care a însemnat anul acesta12 cursuri; două prelegeri publice; 11 profesori; 7 colaboratori; 90 de participanți din Austria, Slovacia, Ungaria și România) le-a oferit din plin această șansă (10 tineri au primit chiar și burse de participare din partea Asociației Cultura Nostra și a Departamentului pentru Relații Interetinice).
La magia festivalului au contribuit însă, nu doar artiști, ci și organizatorii și voluntarii care au avut grijă ca evenimentele de la Cetatea Mikó, Capela Sfânta Ana (Siculeni), Colegiul Național „Márton Áron”, Cinematograful Miercurea Ciuc, Piața din fața Teatrului Municipal „Csíki Játékszín” sau Biserica Milenială să fie cât mai autentice.

adamgyula

Până anul viitor, când Festivalul de Muzică Veche de la Miecurea Ciuc va avea ca temă personalitatea lui Kájoni János (călugăr franciscan transilvănean, muzician și folclorist), să nu uitați că „muzica timpurilor trecute poate fi la fel de captivantă şi în prezent”, după cum spune István Pávai, membru al ansamblului de muzică veche Barozda.

RomaniaEnglishHungary