Știri

„Patimile după Matei – un exercițiu de credință pentru fiecare”

„Patimile după Matei – un exercițiu de credință pentru fiecare”

Interviu cu Steffen Schlandt

Trei concerte de excepție, susținute în locații emblematice, marchează calendarul evenimentelor cultural-muzicale ale acestei săptămâni în România: în premieră națională,Oratoriul Patimile după Matei al lui Bach va fi interpretat pe instrumente baroce, pe scena Ateneului Român, la Biserica Neagră din Brașov și în cadrul Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc.
Profesorul Steffen Schlandt, inițiatorul grandiosului proiect muzical, ne dezvăluie că Oratoriul Patimile după Matei este unul deosebit de complex, „un vârf al activității artistice” din multe puncte de vedere.
Pregătirile au început anul trecut, la Brașov, cu „citirea” tuturor părților acestei monumentale, dificile, dar înălțătoare compoziții, cu o simbolistică profund religioasă.
„Este o lucrare dintre cele mai complexe, ce se desfășoară în mai multe planuri: un plan istoric, unul contemporan, planul muzicii de cameră cu distribuții foarte mici, în antiteză cu distribuțiile foarte mari pentru tutti, avem toate cele patru voci cunoscute: soprană, alto, tenor și bas, dar mai avem, separat, un tenor care este Evanghelistul, încă un bas care îl reprezintă pe Isus, avem personaje care vor fi cântate din cor – Iuda, Petru, Pontifex, arhierei, martori mincinoși, slujitori –, avem o complexitate foarte mare a aparatului care va interpreta această lucrare. Pe de altă parte, durata lucrării, de peste 3 ore, este deja un punct al concentrării pe care noi trebuia să o pregătim. Cântă o orchestră sau cealaltă, un cor sau celălalt cor și la fel și soliștii, nu toți cântă tot timpul, dar când le vine rândul, potrivit partiturii, dintr-o dată trebuie să se trezească și să fie acolo, cu starea, cu tempoul respectiv, cu atenția îndreptată asupra colegilor”, spune dirijorul.
Efortul a fost considerabil, chiar și în ceea ce-i privește pe membrii Corului Bach din Brașov, care cântă des cantatele compozitorului al cărui nume îl poartă.
„Vârful a fost Patimile după Ioan, o lucrare mai scurtă, destul de asemănător clădită, cu coruri mari de început și de sfârșit, cu corale, cu arii, cu recitative, dar Patimile după Matei sunt aproape o dublare a muncii pe care noi a trebuit să o depunem”, mărturisește Steffen Schlandt.
În ultima săptămână, orchestrele și corurile s-au reunit la Miercurea Ciuc, pentru a forma împreună un tot unitar. Repetițiile s-au desfășurat sub îndrumarea dirijorului Steffen Schlandt și a concert-maestrului UlrikeTitze, membru fondator al Orchestrei Baroce din Dresda. Pentru un asemenea maraton muzical, s-au făcut repetiții de câte opt ore zilnic. Colaborarea între Corul Bach de la Brașov, Corul Lux Aurumque și Orchestra Barocă a Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc a fost rodnică și „foarte plăcută”, susține inițiatorul proiectului, așa încât publicul meloman se va delecta cu trei concerte de vis în Capitală, la Brașov și la Biserica „Szent Ágoston” din Miercurea Ciuc.

adamgyula_12

„A fost important să înțelegem cât mai aprofundat muzical și spiritual această lucrare, s-au făcut traduceri ale textelor din germană, care au ajutat foarte mult corul să înțeleagă despre ce este vorba. Coralele – avem 12 – au o funcție vitală, și de stabilitate, și de reflecție, și de integrare a publicului în acțiunea care se desfășoară în Vinerea Mare, suntem noi toți părtași la ceea ce s-a întâmplat. Ele nu sunt simple corale de biserică, ci sunt îndreptate asupra reflecției noastre personale, cum înțelegem să ne îndreptăm viața după jertfa lui Isus, după minunea care s-a produs”, a explicat Steffen Schlandt.
Orchestra este formată din instrumente de tip baroc, astfel înseamnă o premieră absolută în România. Instrumente baroce nu sunt predate în România, de aceea există puțini instrumentiști de nivel profesionist. În acest proiect figurează interpreți din România (Miercurea Ciuc, București, Oradea, Timișoara, Târgu Mureș, Odorheiu Secuiesc), Ungaria și Germania. Marți a fost ziua repetiției generale. Întreaga echipă și-a putut forma o idee despre cum se simt cele trei ore de maraton muzical, fiecare muzician gestionându-și cu eficiență maximă resursele și concentrarea.
Pe scenă vor urca 150 de participanți, cu vârste cuprinse între 7 ani – cei din corul de copii –, până la 78 de ani. Majoritatea este formată, însă, din tineri, așa încât sunetul corurilor va fi unul sănătos și plin de vitalitate.
„Dincolo de exercițiul muzical și artistic, este și un exercițiu de credință pe care noi încercăm să-l facem, iar credința nu exclude pe nimeni, am vrut ca toți să ajungem să avem parte de conținutul lucrării și de mesajul ei, care este unul al împărtășirii, de a-L căuta împreună pe Isus și a urma calea Sa”, a transmis Steffen Schlandt.
Este important de precizat pentru publicul spectator că „Patimile după Matei” este o lucrare de mare întindere. Pentru o mai bună înțelegere a oratoriul lui Bach, interlocutorul nostru ne recomandă să ne aplecăm asupra capitolelor 26 și 27 din Sfânta Evanghelie după Matei, înainte de concert. Lectura ne va ancora în profunzimea acestei capodopere a muzicii religioase.

SCHLANDT-458x458

„Am încercat să întindem o mână publicului prin traducerea textelor. Cei care vor veni la concerte, le vor vedea proiectate pe ecrane. A doua mână întinsă este emoția pe care o transmitem non-verbal, pentru că muzica trasnsportă un conținut, fără să trebuiască să fie explicat”, a precizat dirijorul.
„Acest proiect este încununarea unei munci de câteva luni, este și dorința de a fi pe culmile pe care omul a reușit să le atingă, dar nu neapărat cu dorința unui alpinist care dorește să înfrunte și să învingă muntele, ci mai degrabă să fie părtaș și să se bucure de priveliște. Când ai ajuns să pui mâna pe această lucrare, este incredibilă priveliștea pe care Bach o oferă muzical celor care cântă. Și trebuie să spun că această lucrare crește de fiecare dată când o asculți. E aproape imposibil la prima audiție să îți dai seama cât este ascuns în această lucrare; cu cât o asculți mai mult, vei reuși să fii mai profund, să cobori în spiritualitatea ei și în conținutul ei, și în întrebările ei”, a conchis inițiatorul proiectului, Steffen Schlandt.
Orchestra Barocă și Corul Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, împreună cu membrii Corului „Bach” al Bisericii Negre, sub bagheta dirijorului Steffen Schlandt, prezintă, în premieră în România, într-o formulă inedită și unică, Oratoriul Patimile după Matei al compozitorului Johann Sebastian Bach. La interpretarea celebrei piese muzicale îşi vor mai da concursul soprana Renáta Gebe-Fügi (Cluj-Napoca), mezzosoprana Susanne Langner (Berlin), tenorii János Szerekován (Budapesta) și Nicolae Simonov (București), precum și bașii Matthias Weichert (Dresda) și Dan Popescu (Brașov). Concert-maestrul UlrikeTitze, o personalitate de renume mondial, membru fondator al Orchestrei Baroce din Dresda, este garanția unui eveniment muzical extraordinar.
Alegerea acestei lucrări în anul Centenarului nu a fost întâmplătoare.
„Muzica lui Bach este profund împăciuitoare și vorbește pe înțelesul tuturor cu aceeași forță și sensibilitate. Considerăm că acesta poate fi mesajul nostru muzical în anul Centenar 2018: putem fi uniți și motivați să conlucrăm pentru un scop nobil. Prezentăm o Românie europeană, aptă să ducă la bun sfârșit un proiect ambițios, capabilă să lucreze în echipă, o Românie deschisă și tolerantă”, a declarat Steffen Schlandt.
Concertul Patimile după Matei de Johann Sebastian Bach va fi susținut joi, 12 iulie, de la ora 19.30, la Ateneul Român din București, vineri, 13 iulie, de la ora 19.00, la Biserica „Szent Ágoston” din Miercurea Ciuc și duminică, 15 iulie, de la ora 19.00, la Biserica Neagră din Brașov.

RomaniaEnglishHungary