Știri

Zoltán Majó: Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc ar trebui să devină forumul muzicii vechi și cel mai important canal de informare cu privire la această mișcare artistică

Zoltán Majó: Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc ar trebui să devină forumul muzicii vechi și cel mai important canal de informare cu privire la această mișcare artistică

2020 nu este doar un an rotund, ci și unul plin de aniversări ale titanilor muzicii clasice, ale formațiilor care promovează mișcarea artistică a muzicii vechi și a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, manifestare care celebrează patru decenii de la prima apariție.

Așadar, vă propunem, deloc întâmplător, un dialog pe această temă cu directorul artistic al ansamblului cameral Flauto Dolce, membru fondator al Ansamblului Baroc „Transylvania”, profesor la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, dl. Zoltán Majó.

„Sunt atât de matur, încât acest Festival de Muzică Veche, ajuns la patruzeci de ani, îmi aparține și mie, deși în ultimii ani nu am mai participat (cu ansamblul Flauto Dolce). Am fost prezent la acest eveniment cultural încă de la prima ediție, în 1980, dar și la reluarea acestuia, în 1990, după acea pauză, pe care a fost obligat să o ia în 1986.”, ne spune muzicologul.

lauto Dolce

Zoltán Majó este binecunoscut publicului iubitor de muzică veche, începând să se dezvolte pe tărâmul acestui gen muzical și să îl promoveze încă din anii ‘70, atunci când și-au făcut apariția în România primele manifestări culturale dedicate muzicii vechi.

„Cu formația Musica Antiqua din Cluj, cea mai bună formație de muzică veche pe atunci din România, am fost invitați anual la Festivalul de Muzică Veche, era mereu în iulie, ca și acum, și ce ploi am prins la Miercurea Ciuc… Din câte îmi amintesc, pe atunci erau invitate doar formații autohtone și totul se desfășura în curtea Cetății Mikó. La vremea aceea, manifestarea a fost mediatizată de Televiziunea Română din Bucureșți, prin redactorul șef Zoltán Boros, un mare iubitor de muzică veche, și asta a ajutat foarte mult.”, povestește interlocutorul nostru.

Începând din 1986 și până la instaurarea democrației în România, Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a luat o pauză, la „recomandarea” fermă a regimului comunist.

„În 1990, când unicul festival de gen la acea vreme și-a reluat activitatea, ne-am reîntâlnit cu mare bucurie. Între timp, foarte multe formații s-au destrămat și membrii lor au plecat din țară între anii 1986-1989, au emigrat, așa s-a întâmplat și cu Musica Antiqua, una dintre puținele formații de muzică veche care a reușit să capteze atenția Bucureștiului, reușind să realizeze în perioada comunismului, în anii ‘80, un LP la Electrecord. Îmi amintesc că înregistrările s-au făcut în fosta Casă a Scânteii, acum Casa Presei Libere. Dar să revenim la anii ’90: m-am străduit, împreună cu un coleg de-al meu de la Musica Antiqua, Gábor Simon – care avea să devină directorul Operei Maghiare din Cluj-Napoca – să cântăm în duet și așa ne-am prezentat la Festivalul de Muzică Veche, am cântat în capela mică din spatele scenei de astăzi și așa mi-am da seama ce acustică minunată are acea bisericuță.”, evocă profesorul Majó.

În anii ‘90 a început să predea, la Conservatorul de Muzică din Cluj, instrumentul flaut drept, în italiană, flauto dolce, denumire pe care avea să o atribuie, în anul 2000, ansamblului său cameral. Dar înaintea acestuia, în 1995, apăruse Ansamblul Baroc „Transylvania”, al cărui membru este și în prezent.

În anul 2005, a fost numit director artistic al Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc.

„Ca director artistic, eu am deschis noi perspective festivalului: dacă până atunci se cântase la festival doar muzică medievală sau din perioada Renașterii, eu am invitat și muzicieni de muzică barocă, acest demers fiind prima mare deschidere spre muzica de acest gen, ceea ce înseamnă instrumentiști care cântă pe instrumente din Baroc. Începând de la Erich Türk, Ciprian Câmpean, chiar și Radu Rădescu, care sunt prezenți anual la această manifestare, ei atunci au fost invitați pentru prima oară la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc de către mine. Remarcasem mai devreme că, până atunci, spectacolele se țineau exclusiv în curtea Cetății Mikó. Ei bine, am avut ideea să le ținem și în alte locații; și țin bine minte, una dintre ele a fost bisericuța barocă de lângă Biserica Milenium, care avea o acustică excelentă, deci s-a cântat muzică barocă într-o biserică barocă. Și nu a fost singura, s-a cântat și în Biserica Reformată, și la Biserica Romano-Catolică „Szent Ágoston” (Sfântul Augustin), și asta a fost iarăși o deschidere. Mă bucur că aceste două demersuri făcute de mine funcționează cu succes și în prezent. Al treilea element de noutate pe care l-am introdus la Festivalul de Muzică Veche a fost de a aduce noi formații la fiecare ediție, deci am promovat tinerii muzicieni. De asemenea, am deschis drumul și către muzicienii din alte zone ale țării, pentru că eu nu pot concepe un festival de muzică veche cu formații exclusiv locale sau numai din Transilvania, fără să fie invitate formații de gen din București, de exemplu, care sunt formații dintre cele mai bune și autentice. Eu l-am invitat pe violonistul baroc, prof. Mihail Ghiga, și pe cei de la „Trei Parale”, extraordinari, cred că un an-doi au fost, după care au fost uitați.”, își continuă povestea muzicianul Zoltán Majó. Tot eu am fost cel care a inițiat ciclul Istoria unui instrument în cadrul festivalului, prezentând astfel concerte care pun în evidență, rând pe rând, cele mai reprezentative instrumente din muzica veche.

Ne mai spune că marele său regret este că meritele nu i-au fost recunoscute, iar în ultimii ani, Ansamblul Flauto Dolce nu a mai fost invitat la festivalul de la Miercurea Ciuc.

„Nimeni, până acum, nu a observat sau nu a recunoscut meritele mele de atunci. Cu părere de rău, trebuie să remarc faptul că eu și formația mea, Flauto Dolce, suntem neglijați. Acum, când s-au împlinit 40 de ani de la prima ediție a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, toată lumea și-a amintit de începuturi, dar nu s-a spus un cuvânt despre Musica Antiqua, despre Flauto Dolce, de parcă nu am fost pe acolo; 2005 este un an gri, dar este bine și mă bucur că astăzi funcționează ceea ce am introdus eu. Cred că ultima oară am fost la Festivalul de la Miercurea Ciuc în urmă cu cinci ani. Sunt plusuri și minusuri din punctul meu de vedere. Eu stimez Festivalul de Muzică Veche și, dacă aș fi acolo, m-aș lega de biserica și de locul de pelerinaj de la Șumuleu-Ciuc și m-aș apropia de ceangăi, care au o muzică originală, autentică și veche nemaipomenită, dar și dansuri, mi-aș fi dorit să introduc măcar într-o seară muzica și dansurile lor, foarte interesante și autentice.”, a explicat profesorul Majó.

An aniversar pentru Ansamblul Baroc „Transylvania” și Flauto Dolce

În urmă cu 25 de ani, se înființa la Cluj Ansamblul Baroc „Transylvania”, care avea să se dedice muzicii baroce, cu precădere celei autohtone, folosind cópii ale unor instrumente istorice. Succesul activităţii Ansambului Baroc „Transylvania” este confirmat prin cele trei CD-uri şi un DVD editate până în prezent, de transmisiile repetate la radio şi tv, dar şi de o activitate concertistică bogată, constând în peste 450 de apariţii publice. Ansamblul Baroc „Transylvania” concertează în țară, este solicitat la ceremonii şi recepţii organizate de Preşedinţia României sau de misiunile diplomatice, dar prezența ansamblului este cerută și în străinătate.

Ansamblul Baroc „Transylvania”
Foto: Gyula Ádám, 2015

An aniversar este și pentru Ansamblul Flauto Dolce – una dintre formațiile de vârf între ansamblurile de gen din țara noastră, care celebrează două decenii de activitate. „Sărbătoarea a avut loc în aer liber, într-o locație foarte frumoasă, în curtea interioară a Parohiei Romano-Catolice din Cluj-Napoca, în data de 3 iulie, publicul a fost alături de noi, am avut și invitați speciali, că așa se cade la un concert festiv, unul dintre aceștia fiind trompetistul baroc Gábor Hegyi din Köln, iar concertul a fost transmis live și pe Facebook. În data de 19 august, mai avem încă un concert-jubileu, tot la Cluj, în cadrul Zilelor Culturii Maghiare, când vom lansa și CD-ul Flauto Dolce – 20 Years. Și mai am un concert foarte important, programat în 21 august, într-un loc istoric cu greutate din Tihany (Ungaria), la Abația Tihany (Tihanyi apátság), la care va participa și Gábor Hegyi, iar acum tremur de emoție, să văd cum reușesc să ajung până acolo. În Ungaria nu sunt probleme, doar să pot ajunge cu Flauto Dolce până acolo. În 23 august ajungem la Köln, unde vom susține alte două concerte. Cu concertul aniversar al Ansamblului Baroc „Transylvania” este mai greu, acesta fiind programat în 25 octombrie, anul acesta, la Cluj, tot cu lansare de CD. Ne-am bucura să aibă loc, dar vom vedea. Până atunci, însă, avem un concert interesant la Istanbul. În acest oraș am cântat acum vreo 4-5 ani, tare mult ne-a plăcut, am mai fost invitați de două ori, dar nu am putut noi să mergem. Acum ne-au invitat din nou, foarte hotărât, ei speră că vom putea ajunge și, dacă va fi așa, și noi sperăm că vom susține concertul în 29 august. Dacă se liniștesc lucrurile, de la anul – iar concerte, turnee, muncă de cercetare.”, a arătat Zoltán Majó.

Flauto Dolce
Foto: Gyula Ádám, 2015

Pandemia de COVID-19 a afectat grav activitatea celor două ansambluri, iar pierderile sunt considerabile. „Numai în aprilie aș fi avut 12 concerte în Germania – am reușit să reprogramez întregul pachet în aprilie 2021 – și în Elveția, cu Flauto Dolce. Cu Ansamblul Baroc „Transylvania” avem programat un turneu în străinătate și mai multe concerte în țară… Interpreții o duc foarte, foarte rău astăzi, nici nu știu de câte ori ar trebui să spun foarte, ca să descriu cu adevărat situația, din când în când mai prindem câte un concert în aer liber. Și dacă nu am avut concerte, nu am pierdut timpul, am făcut cercetare, că și asta intră în sfera de activitate a muzicianului de muzică veche. Noi nu luăm notele de la bibliotecă, muzica pe care o prezentăm este rodul muncii noastre de cercetare. În prezent, mă ocup de 4-5 manuscrise autohtone, pentru a le identifica autorii. Manuscrisele care se află în Transilvania sunt pline cu muzică bună europeană, numai că nu le știm creatorii. În urma cercetării, după studierea multor pagini, am reușit, am putut identifica piesele unui autor foarte bun din Europa de Vest de atunci.”, a relatat interlocutorul nostru.

Muzica veche – materie de studiu

Profesorul Zoltán Majó predă muzica la Facultatea de Teologie Reformată din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”. Muzica veche și flautul drept au priză la studenți, „se leagă foarte bine repertoriul de muzică veche cu instrumentul”, ne dezvăluie acesta. „Chiar am și o disciplină de flaut drept cu muzică veche, la anul I de masterat, în cadrul căreia studentul poate chiar cerceta anumite manuscrise, iar apoi le cântă. Câteodată predau și muzică de cameră, formăm ad-hoc și niște formații și interpretăm acest repertoriu.”, explică muzicianul.

Întrebat dacă muzica veche ar putea fi promovată și introdusă ca materie de studiu la o scară mai largă, profesorul Zoltán Majó afirmă că în școli nu se pune problema studiului muzicii vechi, dar la conservatoare, la academiile de muzică, la muzica de cameră, ar putea fi introdusă cu succes ca materie de studiu. „La Cluj deja se pot studia câteva instrumente baroce – clavecin, flaut drept ș.a.m.d. – vă dau un exemplu, Mária Szabó, care cântă alături de mine în Ansamblul Flauto Dolce, a fost cea mai bună studentă a mea și iată unde a ajuns. Cu ea, am înființat în urmă cu 20 de ani Flauto Dolce, între timp mi-a devenit soție și mama fiului nostru, Daniel, în vârstă de 4 ani. Deci, la conservator se poate introduce ca materie de studiu acest gen de muzică și ar fi chiar foarte bine, mai ales la masterat. La noi, pași mici există, dar în lumea mare sunt universități de muzică specializate, începând de la Basel, Schola Cantorum, până la Haga, Utrecht, Londra etc. În acest sens, este foarte bine ceea ce fac organizatorii Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, și mă refer aici la cursurile de inițiere ale Universității de Muzică Veche, unde tinerii mai pot pune mâna pe câte un instrument, mai ascultă, mai cântă muzică veche. Jos pălăria pentru această idee, care merită să fie continuată!”, a arătat muzicianul din Cluj-Napoca.

„Muzica noastră veche este foarte valoroasă, dar necunoscută”

„Unul dintre scopurile Ansamblului Flauto Dolce este să promoveze muzica veche autohtonă în afara țării, cele mai mari succese în străinătate întâlnindu-se de la cel mai sudice orașe, la Tel Aviv, la Lisabona, și până la cel mai nordic, la Hamburg, iar în acest spațiu imens cele mai mari succese le avem cu muzica noastră. E foarte veche și foarte valoroasă, dar necunoscută și îți dai seama de asta când le cânți, iar ei, spectatorii din străinătate, vin și îți spun: Domnule, ce frumos, ce valoros a fost! Trebuie să recunoaștem că avem niște valori muzicale și niște documente foarte valoroase, iar prin asta muzica noastră veche este deosebit de interesantă și merită să fie promovată pe scenele lumii. Spuneați de muzica veche din Ardeal; ei bine, nu este vorba numai despre muzica veche din Ardeal, pentru că vorbim aici despre multiculturalitate în muzica veche autohtonă. Multe popoare au trăit pe aceste meleaguri, fiecare cu o cultură aparte: români, maghiari, șași, armenii din Gherla, evreii hasidici din Maramureș, țiganii din Bihor, iar un program care să cuprindă toate aceste culturi, fiecare în parte la fel de valoroasă, este foarte interesant și deosebit de apreciat oriunde în lume.” susține profesorul Zoltán Majó.

Pentru domnia sa, Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc rămâne un eveniment cultural de suflet, despre care spune că merită să-și găsească locul între cele mai mari.

Zoltán Majó
Foto: Gyula Ádám, 2015

„Festivalul de Muzică Veche este important și ar trebui să devină forumul muzicii vechi și cel mai însemnat canal de informare cu privire la mișcarea artistică a muzicii vechi din România, locul de unde iubitorii muzicii vechi să aibă posibilitatea să afle tot ceea ce-i interesează cu privire la acest gen muzical, inclusiv noutățile și concertele programate, nu numai într-o anumită perioadă, ci pe întreg parcursul anului. Primii 40 de ani i-am trăit împreună, îi urez festivalului mult succes și să trăim împreună și aniversarea de 50 de ani!”, a conchis muzicologul Zoltán Majó.

DANIELA MEZEY

Comments are closed.

RomaniaEnglishHungary